søndag 20. mai 2012

Bunad og kodeknekking del 2

Bunadvesten har vært ferdig en stund, bortsett fra knappene... "Stikk små hull til knappene, sett de i og tre en dobbelttvinnet snor gjennom" står det i sømbeskrivelsen. Eh, javel? To turer til Husfliden medbrakt kamera var løsningen. Jeg spurte forresten pent om å få lov til å ta bilder sv bunadene de hadde der.
I dag skulle endelig knappene til pers...

Skummelt å stikke hull i stoffet. Tenk om det ble ødelagt? Uæhhhh... Min ene bonusdatter har tidligere jobbet for en sydame, og kunne litt om dette. "Tør du være hjemme når Siri gjør dette?" spurte hun sin far.
Enda mere uæhhhh...

Knappene er forresten vakre. Men så mange! 20 stykker bare på vesten!
Og så ble den dobbelttvinnede snora litt for tykk - hvordan skulle man få den gjennom øyet på knappene?

Jeg har aldri strikket med perler tredd på garnet, men har veldig lyst til å prøve. Noe jeg har lurt veldig på er hvordan man trer perlene på det tykke garnet. Derfor hadde jeg lest meg til kunnskapen, og dette tenkte jeg ville være løsningen her også.
Og voilà!

Tyve knapper er på plass, og bunadvesten er ferdig :-)
Tjohoi!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar